Online zajlott a Ferences Ösztöndíjprogram projektnapja

Virtuálisan, több helyszínről bejelentkezve tartották meg előadásaikat a ferences tehetségprogram előző tanévének ösztöndíjas diákjai, múlt hét pénteken. Az egész napos eseményen jelen volt a támogató MET-csoport vezérigazgatója, Lakatos Benjamin is.


Szeptember 18-án, pénteken tartották a 2019/20-as Ferences Ösztöndíjprogram évzáró eseményét. A rendezvényt – amelynek hagyományosan minden évben az esztergomi Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium ad otthont – eredetileg májusra tervezték, ám a koronavírus-járvány okozta helyzet miatt őszre halasztották. Mivel az iskolák közötti személyes találkozót a jelenlegi szabályok nem teszik lehetővé, a projektnap végül online módon zajlott: a diákok saját vagy iskolai eszközeikről bejelentkezve, kamerák segítségével vettek részt rajta.

 

 

A projektnap a Ferences Ösztöndíjprogram évzárója (videó a tavalyi eseményről), amelyen az ösztöndíjasok számot adnak arról, amit a mögöttük álló évben a program keretein belül megvalósítottak. A tanulók tíz-tíz perces előadásokban mutatják be kutatásuk eredményeit. A programon – amelynek főtámogatója a MET Magyarország Zrt. – minden évben részt vesz Lakatos Benjamin, a MET-csoport vezérigazgatója, aki szintén online módon köszöntötte a tanulókat a rend központjában berendezett közvetítőteremből. Rövid beszédében méltatta a tanulók munkáját, akiknek most nehezített körülmények között kellett megvalósítani a tervezett projektet. Kitért arra is: megtiszteltetés számára, hogy támogathatja az ösztöndíjasokat.  „Én is ferences öregdiák vagyok, és minden évben el szoktam mondani nektek – és ezt most is megteszem –, hogy remélem, ha egyszer hasonló helyzetben lesztek, mint én, akkor néhányan úgy döntötök majd, hogy támogatjátok ezt az alapítványt. Ezt legyetek szívesek, ne felejtsétek el!”

A tartományfőnökségen jelen volt Dobszay Ambrus a program szakmai vezetője, Kiss Didák OFM a rend képviseletében, valamint Dobszay Benedek OFM tartományfőnök-helyettes is, aki köszöntőjében a ferences iskolák közösségi szelleméről beszélt: „Intézményeinkben mindig is nagyon fontosnak tartottuk, hogy ne csak az értelmi képességekben fejlődjetek, hanem hitben és az emberségben is. Az elmúlt félév arról szólt, hogy olyan képességeket tanultatok meg, amelyek korábban nem voltak birtokotokban. De tulajdonképpen ez az egész program is erről szól: amiben jók vagyunk, abban legyünk még jobbak, és amiben gyengék vagyunk, abban próbáljunk meg erősebbek lenni.” 

 

 

Az ösztöndíjasok három szakaszban tartották meg előadásaikat: tizenkilenc helyszínről bejelentkezve összesen huszonnégy tanuló húsz bemutatója hangzott el. A diákok a legkülönbözőbb témákkal foglalkoztak: egy jászberényi diák a csernobili atomkatasztrófa témáját dolgozta fel, amelynek során interjút készített az atomerőmű egy likvidátorával. Két tanuló egy közös projektben egy Szent Ferenc és a farkas című képet készített el műanyag kupakokból, fókuszba állítva ezzel a fenntarthatóság témáját. Készült projekt a tanulásmódszertanról is: egy ösztöndíjas egy teljes – a tanulási folyamatot segítő – munkafüzetet állított össze (ez a rend kiadásában hamarosan meg is jelenik); egy szentendrei diák pedig az iharkúti őslény-lelőhelyeket tanulmányozta. A kutatási vagy művészeti projektek mellett az ösztöndíjasok egy része szociális munkát végzett vagy újszerű közösségi tevékenységet szervezett. Előbbire példa két szentendrei lány projektje, akik az esztergomi Ferences Szociális Otthonba jártak idősekkel foglalkozni, a járvány megjelenése után pedig azt vizsgálták, hogy kortársaik hogyan viszonyulnak az idősek gondozásához.

 

A nap végén átadták Szilágyi Marcell részére a közönségdíjat, valamint a Felfedezők Roger Baconről Nevezett Nagydíját is, amelyet Melegh Péter és Csobán Zsófia nyertek el. A diákok hamarosan kézhez is kapják a program elvégzéséről szóló, egyenlőre virtuális módon átadott okleveleket.

 


 

A Ferences Ösztöndíjprogramot a ferences gimnáziumok tanulói számára alapították; fennállása óta már több száz diák tehetségének kibontakozásához járult hozzá. A program célja az ösztöndíjasok támogatása és az ő bevonásuk is a tanulási nehézségekkel küzdő diáktársaik segítésébe. A 2013 óta működő program adományokból működik, főtámogatója a MET Magyarország Zrt. A program támogatására IDE kattintva van lehetőség.
 

Ferences Média